Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

PLK poprawią dojazd w Beskid Żywiecki

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Autor:

PKP PLK

Data publikacji:
10-03-2025
Ostatnia modyfikacja:
07-03-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. PKP PLK

Podziel się ze znajomymi:

Od odcinka Rajcza – Zwardoń rozpoczniemy prace na południu woj. śląskiego. W efekcie, dojazd pociągiem w Beskid Żywiecki będzie sprawniejszy i wygodniejszy. Dzięki przebudowie nawierzchni przejazdów kolejowo-drogowych zwiększy się bezpieczeństwo na styku toru i dróg. Inwestycja Polskich Linii Kolejowych S.A. ma wartość ponad 100 mln zł.

Dziś (w poniedziałek 10 marca) PKP Polskie Linie Kolejowe rozpoczynają prace przygotowawcze do przebudowy jednotorowej linii kolejowej Wilkowice Bystra – Zwardoń. Działania będą polegały na demontażu urządzeń przy torach, sterowania ruchem kolejowym i sieci trakcyjnej.

Prędkość wzrośnie nawet do 120 km/h

Dzięki temu sprawniej rozpoczną się roboty zasadnicze w połowie kwietnia, które w pierwszej kolejności obejmą odcinek Rajcza – Zwardoń. Dla komfortu przejazdów zostanie tam wymieniony tor. Zajmie się tym specjalna maszyna PUN, czyli pociąg do potokowej wymiany nawierzchni kolejowej. Zdemontuje on stary tor, a w jego miejsce ułoży nowe szyny i podkłady. PUN wymieni nawierzchnię na łącznie 37 kilometrach linii kolejowej między Wilkowicami Bystrą a Zwardoniem.

Dzięki zabudowie toru bezstykowego zmniejszy się negatywne oddziaływania linii kolejowej na otoczenie. Zamontowanych będzie 14 nowych rozjazdów i wykona się odwodnienie toru. Prace obejmą też wymianę nawierzchni na 45 przejazdach kolejowo-drogowych między Wilkowicami Bystrą a Zwardoniem, co wpłynie na usprawnienie przejazdu samochodów przez tory i zwiększy bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym.

– Linia kolejowa 139 łącząca Bielsko-Białą ze Zwardoniem to kluczowa trasa dla naszego regionu. Ruszamy z wielką modernizacją tej linii. Ponad 100 mln zł w tym roku zostanie przeznaczonych na wymianę torów, montaż nowych rozjazdów, odwodnienie torów i wymianę nawierzchni na odcinku pomiędzy Wilkowicami Bystrą a Zwardoniem. Dzięki temu, pociągi przyspieszą nawet do 120 km/h na tym odcinku, co pozwoli na skrócenie czasu przejazdu w Beskidzie Żywieckim i poprawę komfortu przejazdu dla mieszkańców i turystów – mówi wiceminister infrastruktury Przemysław Koperski.

Modernizacja dotrze aż do Wilkowic

– Kompleksową przebudowę linii kolejowej od Czechowic-Dziedzic do granicy ze Słowacją w Zwardoniu poprzedzi realizacja koniecznych prac, dzięki którym usprawnimy dojazd pociągiem od Wilkowic do Żywca i Zwardonia oraz skrócimy czas przejazdu koleją w Beskidy – mówi członek Zarządu PKP PLK SA Marcin Mochocki.

Efektem prac będzie większy komfort jazdy pociągiem, sprawność i bezpieczeństwo w ruchu kolejowym. Pociągi przyspieszą z 50 do 70 km/h oraz z 70 do 120 km/h, co pozwoli na skrócenie czasu przejazdu w Beskid Żywiecki nawet o kilkanaście minut. W warunkach górskich jest to znacząca poprawa eksploatacyjna. Po torach będą też mogły kursować cięższe składy.

Roboty będą prowadzone etapami. Pierwszy etap prac między Rajczą a Zwardoniem spowoduje zmiany w komunikacji. Od marcowej korekty rozkładu jazdy (tzn. od niedzieli 9 marca) na tym odcinku pociągi zostały zastąpione autobusami. Wraz z postępem prac, w kolejnych etapach, zastępcza komunikacja autobusowa będzie rozszerzana o kolejne odcinki aż do Wilkowic Bystrej.

Pociągi wrócą pod koniec roku

Inwestycja PKP PLK ma wartość ponad 100 mln zł netto. Pieniądze te pochodzą ze środków budżetowych. Wszystkie roboty zasadnicze zakończą się w IV kwartale 2025 r.

W ubiegłym roku zrealizowano prace utrzymaniowe na odcinku linii Węgierska Górka – Zwardoń. Dzięki przebudowie 65 obiektów inżynieryjnych (mostów, wiaduktów i przepustów) zwiększyło się bezpieczeństwo i komfort w ruchu kolejowym. Od 2022 r. podróżni na stacji Zwardoń wsiadają do pociągów z nowych peronów dostosowanych do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Zamontowano ławki i wiaty oraz oświetlenie LED. Na zwiększenie dostępności stacji przeznaczono 7 mln zł ze środków budżetowych.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5